De ce o lovitura puternica nu rupe parbrizul si o usoara atingere il face sa explodeze intr-o mie de bucati? Stresul, umiditatea si fisurile create de stresul oboselii sunt explicatia. Desi la prima vedere starea parbrizului tau poate parea perfecta, realitatea poate fi foarte diferita, iar rezistenta sa reala la orice impact, oricat de mic, poate fi complet rupta si iti poate pune in pericol siguranta si a celor care calatoresc cu tine la bordul masinii tale.
Rezistenta reala a sticlei este mult mai mica decat rezistenta sa teoretica. Aceasta este ceea ce explica anomaliile pe care le percepem adesea despre diferitele mecanisme care provoaca fractura unui parbriz. Prima teorie care a fost publicata pentru a incerca sa explice de ce fractura de ochelari (A.A. Griffith, 1921) a clarificat deja: stresul necesar pentru ca un impact sa se mareasca este invers proportional cu dimensiunea impactului.
Adica, cu cat daunele sunt mai mari, cu atat va fi nevoie de mai putina forta pentru a-i creste dimensiunea. Pe scurt, pe masura ce dimensiunea impactului creste, cu atat mai mult rezistenta parbrizului in ansamblu este redusa.
Acest lucru inseamna ca orice micro-lacrima, cele care practic nu sunt vizibile cu ochiul liber, uneori, nici macar nu face o revizuire a parbrizului, poate fi rupt complet rezistenta de aceeasi pentru a primi impacturi.
Un alt factor care afecteaza, de asemenea, deteriorarea rezistentei sticlei este umiditatea existenta a mediului. Un studiu din 1967 (S. Wiederhorn) a aprofundat aceasta teorie si a aratat cum, chiar si cu tensiuni extrem de mici, in prezenta umiditatii, un impact asupra unui pahar creste continuu, non-stop, chiar daca este doar molecula cu molecula. Cele mai recente studii belron technical pe aceasta tema au aratat ca temperatura si variatiile sale sunt, de asemenea, factori care cresc deteriorarea ascunsa a unui parbriz.
Parbrizele sunt supuse unui stres constant din momentul fabricarii lor. Taierea sticlei, indoirea si curbura acesteia si chiar laminatul interior care impiedica ca, daca se crapa, sa explodeze intr-o mie de bucati, fac ca sticla sa persiste un stres rezidual inghetat din momentul producerii sale.
Dimensiunea, forma, curbura si chiar orientarea, inclinatia si distributia maselor sale genereaza, de asemenea, tensiuni interne importante. Iar acest echilibru dificil atins in momentul producerii sale se poate pierde definitiv atunci cand parbrizul primeste un impact, oricat de mic ar fi acesta.
O alta sursa a stresului suferit de parbrize vine din instalarea proprie in cadrul pe care trebuie sa-l ocupe in masina. Adezivii care il ataseaza la vehicul pot provoca, de asemenea, solicitari suplimentare. Acest lucru se datoreaza atat tolerantelor dimensionale, cat si tipurilor de adezivi utilizati pentru fixarea lor. Fiecare parbriz poate avea un model de tensiune tocmai pentru ca proprietatile sticlei pot varia de la lot la lot.
Fiind integrat in masa structurala a vehiculului ca o componenta pentru a oferi rigiditate caroseriei si pentru a contribui la acoperisul masinii nu se scufunda in cazul unei rasturnari, compozitia parbrizului sufera, de asemenea, efectele unor factori precum torsiunea suferita de caroserie datorita fortelor G importante care sunt generate in diferite momente de acceleratie, deceleratie sau atunci cand se ia vehiculul intr-o curba.
Stiati ca trecerea printr-un baden la 30 km/h genereaza o forta echivalenta cu 5 G de acceleratie pe parbriz?
Si nu putem uita ca, la fel ca toate metalele, corpul masinii se extinde si se contracta (chiar daca este abia in masuri mai mici de un milimetru) din cauza schimbarilor de temperatura. Acestea pot provoca modificari ale corpului, care se extind sau se contracta din cauza acestei probleme, crescand astfel tensiunea si stresul suferite de parbriz.
De aceea, schimbarile bruste de temperatura, cum ar fi cele pe care le producem atunci cand in timpul iernii incercam sa dezghetam parbrizul cu apa calda sau vara cu aerul conditionat atunci cand directionam jeturile de aer direct spre el, pot provoca spargerea sau explozia sticlei.
Cum se deterioreaza lamele stergatoarelor?
Atunci cand vremea nu insoteste, stergatoarele sunt unul dintre cele mai importante elemente de siguranta ale masinii atunci cand vine vorba de facilitarea sigurantei noastre.
Foarte putini ar conduce cu luminile din fata sau din spate oprite in timpul unei zile ploioase, cu toate acestea, perii sunt unele dintre cele mai neglijate piese din vehiculele noastre si pot trece fara revizuire pentru perioade lungi de timp.
Ce functie joaca stergatoarele de parbrize si de ce sunt atat de importante?
Stergatoarele contin o banda neagra din plastic pe care o numim cauciuc stergator de sticla. Este trupa cu care multi dintre noi suntem familiarizati si care intra in contact direct cu sticla. Functioneaza intr-un mod foarte asemanator cu orice alt dispozitiv de curatare a ferestrelor, dar adaptandu-se la miscarea periei si la curbura parbrizului nostru. Vezi aici parbrize Megane Renault si alege modelul potrivit pentru masina ta.