Decizia de a intra intr-o casa de batrani trebuie sa vina de la persoana in cauza. Chiar daca sanatatea parintelui tau se agraveaza, daca dependenta lor creste, nu este de datoria ta sa iei decizia de „plasare”. Intrarea intr-o institutie implica o schimbare de viata si mediu, ceea ce nu este niciodata usor, mai ales pentru o persoana in varsta.
Trebuie sa vorbesti despre ea, sa cantaresti argumentele pro si contra, sa cauti solutii alternative care sa i se potriveasca mai bine.
Orice decizie fortata poate avea consecinte catastrofale asupra dezvoltarii sanatatii si echilibrului sau. In cazul in care ai un batran pe care vrei sa il duci la azil, cea mai buna varianta este sa apelezi la servicii premium de ingrijire seniori.
SFAT GENERAL
Casa de batrani pe care o alegeti ar trebui sa fie usor accesibila pentru prietenii si rudele viitorului rezident. In special, prezenta transportului public in imediata vecinatate este un criteriu esential de selectie. Daca nu este respectat, vizitele rudelor vor deveni mai putin frecvente, oprind in cele din urma si agravand sentimentul de singuratate si abandon al rezidentului.
Definiti o anumita zona geografica in cadrul careia veti limita cautarile. Evitati sa actionati in caz de urgenta. Este esential sa vizitati mai multe unitati pentru a le putea compara. Dupa cateva vizite, veti fi castigat ceva experienta si veti fi, fara indoiala, un judecator mai bun.
Odata ce selectia este facuta, vizitati casa de batrani aleasa de mai multe ori, la diferite ore ale zilei si saptamanii (weekend-uri si zile lucratoare) si, de preferinta, neanuntate.
Cereti sa va intalniti cu echipa principala: directorul, managerul de sanatate si medicul coordonator. Ei sunt sufletul stabilimentului. Directorii de asistenta medicala sunt recrutati din ce in ce mai mult pe baza capacitatii lor manageriale. Acest lucru nu este suficient pentru a-i face buni manageri.
Buna functionare a unei case de batrani, atmosfera acesteia, calitatea ingrijirii depind in primul rand de factorul uman, de capacitatea conducerii de a gestiona personalul si de a le insufla o dinamica si empatie pentru rezidenti.
Aflati despre reputatia unitatii si comparati informatiile pe care le puteti colecta (in acest domeniu, parerea altor persoane poate fi foarte utila). Observati atitudinea rezidentilor: stau in fata televizorului sau participa la activitati (recenzie de presa, atelier de memorie, gatit etc.)? Personalul este indepartat sau chiar surd la apelurile lor?
Au un zambet de fatada care va disparea fara indoiala de indata ce ti se va intoarce spatele?
Solicitati o copie a contractului de sedere si a regulilor de procedura. Aceste doua documente sunt acum obligatorii. Daca refuzam sa vi le oferim, stergeti aceasta adresa. De asemenea, este foarte util sa consultati procesul-verbal al Consiliului pentru viata sociala, acestia sunt indicatori buni ai problemelor intampinate in infiintare si a nivelului de ascultare al directorului.
Verificati tarifele foarte atent. Obtineti clarificari cu privire la ceea ce este inclus in tariful zilnic si la ce nu. Multe servicii (intretinerea rufelor, inchirierea televizorului, pachetul de dependenta etc.) sunt adesea facturate in plus si cresc considerabil factura.
Alegeti unitatile etichetate. In casele de batrani incep sa fie oferite diverse semne de calitate, dar standardele lor sunt foarte inegale. Astfel, standardul pentru a imbunatati calitatea serviciilor este aproape o copiere si lipire a indicatorilor de calitate din evaluarea externa obligatorie instituita de autoritatile publice. Acelasi lucru este valabil si pentru eticheta de certificare.
Intrarea intr-o casa de batrani este intotdeauna o dificultate, atat pentru rezident, cat si pentru cei apropiati. Si exista o mare tentatie de a transfera disconfortul personalului catre personal, ceea ce duce adesea la reprosuri si recriminari constante.
Mai degraba decat sa fim „impotriva” in mod sistematic, este mai constructiv sa avem incredere in acesti barbati si femei care fac o treaba dificila si sa lucram impreuna pentru a imbunatati viata in unitate.
Conditii de cazare
Arhitectura cladirilor este un punct esential al calitatii vietii. Trebuie sa fie cald, deschis spre exterior. Nu va lasati pacaliti de buchetele de flori de la intrare si de decorul de pe fatada. Sala de receptie nu trebuie redusa la un birou ingust in spatele caruia este dezastru.
Ferestrele de mari, lumina naturala, o vedere neobstructionata mentin moralul rezidentilor si al personalului ridicat. Existenta unei cafenele in care familiile si vizitatorii pot lua o gustare creeaza imediat o atmosfera prietenoasa.
La fel, imprastierea saloanelor mici ofera familiilor o intimitate mai mare decat un spatiu de locuit colectiv mare si unic. Nu neglija insa micile detalii importante: iluminat potrivit pentru citit, coridoare echipate cu balustrade si suficient de largi pentru a se permite trecerea scaunelor cu rotile, a culorilor podelei si a marcajelor pe sol, a ascensoarelor spatioase sau a oricarei alte adaptari a spatiilor pentru persoanele cu dizabilitati (chiar daca tu sau parintele tau nu esti, nu stii ce iti poate rezerva viitorul, din pacate).
De asemenea, trebuie sa fii foarte atent la mirosuri. Ele indica igiena unitatii. O gradina este evident un plus, atata timp cat nu sunt doar placi de beton impodobite cu flori de plastic!