In acest articol, dorim sa dedicam aceasta publicatie pentru a explica ce calificare trebuie sa aveti pentru a putea gestiona o barca sau o nava in functie de nevoile dvs.
Cine reglementeaza calificarile pentru a conduce o barca?
Organismul responsabil cu reglementarea acesteia este Ministerul Dezvoltarii. Acest departament stabileste ca, in functie de dimensiunile barcii si de ceea ce urmeaza sa va indepartati de coasta, veti avea nevoie de un titlu sau altul. Pentru a conduce o barca trebuie sa dai un Examen ANR.
In ceea ce priveste licentele de navigatie, federatiile de navigatie si barci cu motor si scolile nautice de agrement pot emite licente care permit operarea barcilor de agrement pe o lungime de maximum 6 metri.
Trebuie remarcat faptul ca:
- Nu este permisa deplasarea la mai mult de 2 mile marine de coasta.
- Daca aveti titlul de baza de navigare Skipper (PNB) se poate transporta barci de agrement cu motor de cel mult 8 metri in lungime.
- Cu titlul de Skipper de barci de agrement (PER) se poate pune la comenzile unei barci de agrement cu motor de pana la 15 metri in lungime.
Strict vorbind, barcile de agrement sunt considerate a fi cele de toate tipurile, indiferent de mijloacele de propulsie, care au o lungime a corpului cuprinsa intre 2,5 si 24 de metri, proiectate si destinate unor scopuri recreative si sportive si care nu transporta mai mult de 12 pasageri. Daca depasesc 24 de metri, sunt considerate nave de agrement.
Transportul a mai mult de 12 pasageri inseamna ca o nava este considerata “pasagera”, aplicand o reglementare mai restrictiva.
Ce documentatie este necesara pentru guvernanta unei barci de agrement?
Pentru echipaj, este necesara o calificare care sa le acrediteze aptitudinile pentru guvernanta barcilor, cu exceptia celor care nu necesita o calificare pentru manipularea lor.
Pentru barci, in functie de caz, acestea trebuie sa aiba:
- Documentatia privind semnalizarea, inregistrarea acesteia, cu exceptia cazurilor exceptate.
- Certificatul de inregistrare – Permis de navigatie, in cazul ambarcatiunilor mai mici sau egale cu 24 de metri fara echipaj profesionist.
- Licenta de navigatie sau rol, expediata in mod corespunzator, cu echipaj profesionist.
- Certificatul de navigabilitate sau certificatul de inregistrare, care certifica efectuarea inspectiilor si recunoasterilor corespunzatoare.
- Polita de asigurare.
Ce este un organism notificat?
- Este un organism de certificare independent care a fost notificat oficial Comisiei Europene pentru a efectua evaluarea conformitatii anumitor produse.
- In domeniul de aplicare al Directivei privind navele, un organism poate fi notificat pentru ambarcatiuni, pentru nave cu reactie, pentru componente, pentru emisiile sonore, pentru emisiile de gaze de esapament sau pentru mai multe dintre aceste optiuni. Lista completa este disponibila in sectiunea dedicata marcajului CE.
- Organismele notificate nu au legaturi cu entitatile de inspectie colaboratoare si nici cu societatile de clasificare a navelor, deoarece functiile ambelor sunt total diferite. Acest lucru nu impiedica aceeasi entitate sa acumuleze mai multe functii.
Care este inregistrarea barcii si ce procedura este urmata pentru a o obtine?
- Inregistrareaeste o procedura prin care navei i se atribuie un identificator alfanumeric care il individualizeaza in raport cu celelalte. Procedura care trebuie urmata variaza in functie de faptul daca barca are sau nu marcajul CE.
De ce sa inveti sa navighezi?
Barcile cu panze conduc cu ajutorul carmei, un bat vertical, asemanator unei lame, montat fie pe traversa (suprafata plana a pupei), fie sub barca. In ambele cazuri, carma functioneaza prin devierea fluxului de apa: atunci cand carmacul – persoana care conduce, la fel de probabil femeie ca si barbat – intoarce carma, apa o loveste cu o forta sporita pe o parte, cu o forta redusa pe cealalta. Carma se deplaseaza in directia presiunii mai mici. Pe masura ce carma merge, la fel merge pupa, iar barca se intoarce.
In timpul virajului, barca pivoteaza in jurul unui punct din apropierea sectiunii sale mediane – aproximativ la catarg. Pupa se misca intr-un sens, prova se misca in cealalta directie, pe masura ce barca isi schimba directia. In locuri foarte apropiate este important ca carmaciul sa-si aminteasca acest lucru si sa tina cont de pupa care se balanseaza pentru a evita sa se ciocneasca de alte barci, docuri, geamanduri etc. Majoritatea marinarilor noi fac aceasta greseala, dar rareori de mai multe ori.
Majoritatea ambarcatiunilor cu panze mai mici folosesc un „tiller” pentru a intoarce carma. Acesta este practic un bat din lemn sau, uneori, aluminiu, atasat de varful carmei. Bara ofera parghie pentru a intoarce carma impotriva presiunii apei care se deplaseaza peste ea.
Aceasta presiune poate fi substantiala, asa ca, chiar si pe o barca mica, timonierii au de obicei trei sau patru picioare lungime; in vanturi puternice carmaciul isi va dori adesea sa fie mai lung. Prin urmare, barcile mai mari folosesc, in general, o roata, atasata la carma prin cabluri si un „cadran” de otel pentru a oferi suficienta parghie.