Ritualurile funerare chinezesti cuprind un set de traditii asociate in linii mari cu religia populara chineza, cu rituri diferite in functie de varsta decedatului, cauza mortii si statutul civil si social al defunctului. Diferite ritualuri sunt efectuate in diferite parti ale Chinei, iar multi chinezi contemporani efectueaza inmormantari conform diferitelor credinte religioase, cum ar fi budismul sau crestinismul.
Cu toate acestea, in general, ceremonia funerara in sine se desfasoara pe parcursul a sapte zile, iar cei indoliati poarta haine funerare in functie de relatia lor cu defunctul. In mod traditional, imbracamintea alba este simbolul mortilor, in timp ce rosul nu este de obicei purtat, deoarece este culoarea simbolica a fericirii purtata la nuntile chinezesti. Numarul trei este semnificativ, multe gesturi obisnuite fiind efectuate de trei ori. Se fac mai multe servicii funerare specifice culturii chineze.
In timp ce in mod traditional inhumarea era favorizata, in zilele noastre mortii sunt adesea incinerati mai degraba decat ingropati, in special in orasele mari din China. Potrivit Ministerului chinez al Afacerilor Civile (MCA), din cele 9,77 milioane de decese din 2014, 4,46 milioane, sau 45,6%, au fost incinerate.
De-a lungul istoriei, chinezii au desfasurat rituri funerare complexe, mormintele conducatorilor timpurii rivalizand cu mormintele egiptene antice in arta lor funerara. Armata de teracota de la sfarsitul secolului al III-lea i.Hr. contine aproximativ 9.000 de figuri de teracota care au fost ingropate pentru a-l proteja pe Qin Shi Huang, primul imparat al Chinei.
Obiceiurile traditionale de inmormantare arata o credinta puternica in viata de dupa moarte si nevoia de venerare a stramosilor in randul celor vii; Filosofia confuciana cere respectarea stramosilor ca un act de evlavie filiala (孝xiào). Aceste idealuri inca mai informeaza ritualurile funerare pentru multi chinezi de astazi.
Se obisnuieste ca rudele sa privegheze cei muribunzi, pentru a-i insoti pana in ultimul moment inainte de a intra in viata de apoi. Acest proces, numit shǒu líng (守靈), este o modalitate pentru cei dragi de a arata evlavie filiala si loialitate fata de decedat. Membrii familiei fac astfel ture pentru a veghea asupra unei rude aflate pe patul de moarte.
Este obisnuit sa plasati un banner alb peste usa gospodariei pentru a semnifica ca a avut loc un deces. Familiile se vor aduna de obicei pentru a desfasura ritualuri funerare, atat pentru a arata respect fata de morti, cat si pentru a intari legaturile grupului de rude. Cei cu relatii mai apropiate cu mortii (adica fiii si fiicele) poarta haine albe, in timp ce rudele mai indepartate poarta haine in diferite culori de alb, negru, albastru si verde.
Culorile rosu, galben si maro nu sunt in mod traditional purtate in perioada de doliu, care poate dura pana la trei ani. Inainte de inmormantare, rudele si prietenii sunt trimise in mod obisnuit o notificare necrologica fùwén (訃聞), care anunta data si ora procesiunii funerare. Data este de obicei selectata ca una de bun augur, conform calendarului chinezesc de avere (通勝tōng shèng).
Decedatul este imbracat in haine funerare curate (小殮xiǎo liàn) in pregatirea pentru plecarea sa din lume (人世rén shì) si calatoria in viata de apoi (來世lái shì). Dà liàn (大殮) este ritualul de a transfera cadavrul decedatului in sicriu (入木rù mù), care se va odihni in sala de inmormantare decorata cu expresii cu patru caractere (成语cheng yu) inainte de inmormantare. Inainte de cortegiul funerar, se tine jiā jì (家祭). In functie de apropierea si statutul membrilor familiei, acestia vor aduce omagiu diàn (奠) defunctului.
Conform obiceiului chinezesc, un batran nu ar trebui sa arate niciodata respect fata de cineva mai tanar. Deci, daca defunctul este un tanar burlac, de exemplu, trupul lui nu poate fi adus acasa si trebuie sa ramana la pompele funebre.
Nici parintii lui nu pot face rugaciuni fiului lor. Din moment ce era necasatorit, nu a avut copii care sa poata indeplini aceleasi rituri pentru el. (De aceea cadavrul nu poate intra in casa familiei.) Daca un sugar sau un copil moare, nici ritualuri funerare nu sunt efectuate, deoarece respectul nu poate fi aratat unei persoane mai tinere. Copilul este astfel ingropat in tacere.
Procesiunea funerara (發引fā yǐn) este procesul de aducere a funerarului la locul de inmormantare sau la locul incinerarii. In timpul inmormantarii, sunt prezentate de obicei ofrande de produse alimentare, tamaie si hartie de jos. Oferirea de mancare si hartie joss semnifica interdependenta continua dintre defuncti si descendentii lor in viata. Rugaciunile taoiste sau budiste sunt uneori indeplinite de calugari, pentru a ajuta sufletul defunctului sa-si gaseasca pacea si sa scape de soarta de a deveni o „fantoma nelinistita”.
In fiecare an, la Festivalul Qing Ming (清明節), oamenii respecta stramosii vizitandu-si mormintele si curatand pietrele funerare. Generatiile ulterioare sunt invitate sa participe prin acest proces de venerare a stramosilor (慎終追遠shèn zhōng zhuī yuǎn).