O pana de cauciuc este un eveniment destul de frecvent in viata unui automobilist obisnuit: poate fi reparata? Cum se procedeaza? Primul element de discriminare este identificarea tipului de problema: daca este vorba de o avarie majora, reparatia nu va fi posibila si singura solutie este anvelopa de rezerva, care, desi este un remediu temporar, va permite sa conduceti din nou in siguranta.
Daca este vorba de o scurgere de aer “fiziologica”, la care anvelopele sunt predispuse in timpul utilizarii normale, va fi suficient sa o reparati intr-un garaj sau intr-o statie de service; operatiunea poate fi efectuata independent sau incredintata unui specialist in anvelope de la SRZ powder coating, care va verifica si starea de sanatate a anvelopelor pentru a vedea daca exista si alte probleme.
Presiunea: un factor crucial
Pierderea presiunii in anvelope este un fenomen natural care apare odata cu utilizarea. Cu toate acestea, atunci cand aceasta problema apare frecvent sau in mod clar, inseamna ca exista o problema de fond care trebuie rezolvata pentru a evita sa circulati pe sosea cu anvelope dezumflate sau cu anvelope care nu sunt umflate la presiunea corecta.
Chiar daca la exterior par umflate, s-ar putea sa nu fie asa: este suficient ca presiunea sa fie chiar si putin mai mica decat cea recomandata de producatorul vehiculului pentru a ne confrunta cu probleme, initial “subterane” si invizibile, dar care pot avea consecinte negative majore, adica deteriorarea anvelopei si, prin urmare, obligatia de a o inlocui.
Daune reparabile
Din aceasta analiza initiala, este usor de inteles ca daunele reparabile se incadreaza intr-o gama destul de restransa: aceasta include toate intepaturile care apar in banda de rulare si au un diametru mai mic de 6 milimetri, adica daunele cauzate de obiecte ascutite, indiferent daca sunt sau nu infipte in anvelopa, care provoaca o dezumflare lenta.
In astfel de cazuri, o reparatie poate fi efectuata de catre specialistul in anvelope, care poate garanta o restabilire completa a functionalitatii anvelopei.
De fapt, numai o interventie cu echipament adecvat si cu experienta necesara poate repara corect avaria, evitand astfel ca utilizarea ulterioara a anvelopei sa prezinte un risc pentru automobilist din cauza unei reparatii inadecvate efectuate personal, fara unelte sau expertiza suficienta pentru o astfel de lucrare, mai ales daca operatiunea trebuie efectuata din interiorul anvelopei.
Repararea din exterior si din interior: cum functioneaza acestea
Repararea unei anvelope din exterior este cea mai simpla, cea mai ieftina si cea mai consumatoare de timp. Primul pas presupune curatarea si limpezirea gaurii din banda de rulare, dupa care se foloseste un instrument special pentru a folosi o sfoara stropita cu lipici pentru a sigila gaura, iar in final operatiunea se incheie prin restabilirea presiunii de umflare corecte.
Aceasta trebuie monitorizata la intervale regulate pentru a se asigura ca nu mai exista nicio pierdere de presiune si ca operatiunea efectuata de catre reparatorul de anvelope a reparat definitiv anvelopa.
Pentru repararea din interior, se utilizeaza echipament profesional – inclusiv o unealta numita “ciuperca” – si se scoate anvelopa de pe janta: este o actiune mai complexa si mai costisitoare, dar recomandata de producatorii de anvelope ca fiind mai eficienta decat metoda anterioara, chiar daca supune anvelopa la un stres mai mare.
Cum iti poti alege jantele?
Offset se refera la suprafata de montare a rotii in raport cu linia centrala a rotii. Deci, un decalaj de zero plaseaza jumatate de roata pe fiecare parte a suprafetei de montare. Decalajul pozitiv are ca rezultat o latime a ecartamentului mai ingusta, cu suprafata de montare mai aproape de exteriorul rotii. Opusul este valabil pentru rotile cu decalaj negativ.
Spatiul inapoi este similar cu offset, dar spre deosebire de offset, backspacing depinde de latimea rotii. Spatiul inapoi este distanta de la buza interioara a rotii la suprafata de montare. Spatiul inapoi superficial este echivalent cu offset negativ, in timp ce spatiul inapoi adanc este echivalent cu offset pozitiv.
Modelul suruburilor rotilor dvs. trebuie sa se potriveasca cu osiile dvs., desi in unele situatii sunt disponibile adaptoare pentru a converti modelul suruburilor. Majoritatea Jeep-urilor folosesc roti cu cinci urechi, JK-urile actuale fiind un model de suruburi 5-pe-5, iar TJ-urile si XJ-urile anterioare fiind 5-pe-4 1/2. Primul numar este numarul de urechi, iar al doilea numar este diametrul in inci al cercului suruburilor.
Anvelopele nu sunt singurele lucruri cu sarcina evaluata; rotile sunt la fel. Capacitatea de sarcina este o functie de constructia rotii si modelul suruburilor. Rotile de otel sunt adesea evaluate la sarcini mai mici decat rotile din aluminiu turnat, in timp ce rotile forjate ofera cea mai mare capacitate de incarcare. Indiferent de tipul de constructie, o roata cu mai multe piulite si un cerc de suruburi mai mare (cum ar fi 8-pe-6 1/2 in loc de 5-pe-4 1/2) va oferi o capacitate de incarcare mai mare datorita distributiei sarcinii.