Un asistent virtual inteligent (IVA) sau asistent personal inteligent (IPA) este un agent software care poate efectua sarcini sau servicii pentru o persoana pe baza comenzilor sau intrebarilor. Termenul „chatbot” este uneori folosit pentru a se referi la asistentii virtuali, in general sau in mod specific, accesati prin chat online.
In unele cazuri, programele de chat online sunt exclusiv in scopuri de divertisment. Unii asistenti virtuali sunt capabili sa interpreteze vorbirea umana si sa raspunda prin voci sintetizate. Utilizatorii pot pune intrebari asistentilor lor, pot controla dispozitivele de automatizare si redarea media prin voce si pot gestiona alte sarcini de baza, cum ar fi e-mail, liste de sarcini si calendare cu comenzi verbale. Un concept similar, totusi cu unele diferente, se afla in sistemele de dialog.
Incepand cu 2017, capacitatile si utilizarea asistentilor virtuali se extind rapid, cu noi produse care intra pe piata si un accent puternic atat pe interfetele de e-mail, cat si pe cele de voce. Apple si Google au instalate baze mari de utilizatori pe smartphone-uri. Microsoft are o baza mare instalata de computere personale, smartphone-uri si difuzoare inteligente bazate pe Windows. Amazon are o baza mare nstalata pentru difuzoare inteligente.
Nasterea asistentilor virtuali inteligenti: anii 1990 – Prezent
Tehnologia digitala de recunoastere a vorbirii din anii 1990 a devenit o caracteristica a computerului personal, giganti precum IBM si Philips luptand pentru clienti. Mult mai tarziu, lansarea pe piata a primului smartphone IBM Simon in 1994 a pus bazele asistentilor virtuali inteligenti asa cum ii cunoastem astazi. In 1997, software-ul Dragon’s Naturally Speaking, putea recunoaste si transcrie vorbirea umana naturala fara pauze intre fiecare cuvant intr-un document, la o rata de 100 de cuvinte pe minut.
O versiune a Naturally Speaking este inca disponibila pentru descarcare si este folosita si astazi, de exemplu, de multi medici din SUA si Marea Britanie pentru a-si documenta dosarele medicale. In 2001 Colloquis a lansat public SmarterChild, pe platforme precum AIM si MSN Messenger.
Primul asistent virtual digital modern instalat pe un smartphone a fost Siri, care a fost introdus ca o caracteristica a iPhone 4S la 4 Octombrie 2011. Apple Inc. a dezvoltat Siri in urma achizitiei din 2010 a Siri Inc., un spin-off al SRI International, care este un institut de cercetare finantat de DARPA si Departamentul Apararii al Statelor Unite.
Scopul sau era de a ajuta in sarcini precum trimiterea unui mesaj text, efectuarea de apeluri telefonice, verificarea vremii sau setarea unei alarme. De-a lungul timpului, s-a dezvoltat pentru a oferi recomandari de restaurante, a cauta pe internet si a oferi indicatii de conducere. In Noiembrie 2014, Amazon a anuntat Alexa alaturi de Echo. In Aprilie 2017, Amazon a lansat un serviciu de construire a interfetelor conversationale pentru orice tip de asistent virtual sau interfata.
Metoda de interactiune
Asistentii virtuali lucreaza prin:
- Text, inclusiv: chat online (in special intr-o aplicatie de mesagerie instantanee sau alta aplicatie), SMS text, e-mail sau alt canal de comunicare bazat pe text, de exemplu Asistentii virtuali inteligenti ai Conversica pentru afaceri.
- Voice, de exemplu cu Amazon Alexa pe dispozitivul Amazon Echo, Siri pe un iPhone sau Asistent Google pe dispozitivele mobile compatibile Google / Android
- Descarcare / sau incarcare de imagini, ca in cazul Samsung Bixby pe Samsung Galaxy S8
- Unii asistenti virtuali sunt accesibili prin mai multe metode, cum ar fi Asistentul Google prin chat in aplicatia Google Allo si Google Messages si prin voce, pe difuzoarele inteligente Google Home.
Asistentii virtuali utilizeaza procesarea limbajului natural (NLP) pentru a potrivi textul utilizatorului sau intrarea vocala cu comenzile executabile. Multi invata continuu folosind tehnici de inteligenta artificiala, inclusiv invatarea automata. Unii dintre acesti asistenti precum Google Assistant (care contine Google Lens) si Samsung Bixby au, de asemenea, capacitatea adaugata de a realiza procesarea imaginilor pentru a recunoaste obiectele din imagine si pentru a ajuta utilizatorii sa obtina rezultate mai bune din imaginile pe care se poate executa clic.
Pentru a activa un asistent virtual folosind vocea, ar putea fi folosit un cuvant de activare. Acesta este un cuvant sau grupuri de cuvinte precum „Hei Siri”, „OK Google” sau „Hei Google”, „Alexa” si „Hei Microsoft”.
Dispozitive si obiecte
Asistentii virtuali pot fi integrati pe mai multe tipuri de platforme:
- In dispozitive precum difuzoare inteligente precum Amazon Echo, Google Home si Apple HomePod
- In aplicatiile de mesagerie instantanee atat pe smartphone-uri, cat si prin web, de exemplu M-ul de la Facebook (asistent virtual) atat pe aplicatiile Facebook, cat si pe Facebook Messenger sau prin web
- Integrat intr-un sistem de operare mobil (OS), la fel ca Apple Siri pe dispozitivele iOS si BlackBerry Assistant pe dispozitivele BlackBerry 10 sau intr-un sistem de operare desktop, cum ar fi Cortana pe sistemul de operare Microsoft Windows
- Incorporat intr-un smartphone independent de sistemul de operare, la fel ca Bixby pe Samsung Galaxy S8 si Note 8.
- In cadrul platformelor de mesagerie instantanee, asistenti din organizatii specifice, precum Aerobot Aeromexico pe Facebook Messenger sau Secretar Wechat pe WeChat
- In cadrul aplicatiilor mobile de la anumite companii si alte organizatii, cum ar fi Dom de la Domino’s Pizza
- In electrocasnice, masini si tehnologie purtabila.
Generatiile anterioare de asistenti virtuali au lucrat adesea pe site-uri web, cum ar fi Ask Jenn Airlines din Alaska Airlines, sau pe sisteme interactive de raspuns vocal (IVR), cum ar fi American Airlines IVR by Nuance.
Servicii
Asistentii virtuali pot oferi o mare varietate de servicii. Acestea includ:
- Furnizare de informatii precum vremea, informatii diverse de ex. de pe Wikipedia sau IMDb, setare de alarma, crearea listelor de sarcini si listelor de cumparaturi
- Redare de muzica prin servicii de streaming precum Spotify si Pandora; redare de posturi de radio; citirea cartilor carti audio
- Redarea unor videoclipuri, emisiuni TV sau filme pe televizoare, streaming – de ex. Netflix
- Comert conversational
- Asistarea interactiunilor publice cu guvernul
- Completeaza si / sau inlocuieste serviciul pentru clienti de catre oameni. Un raport a estimat ca un asistent online automatizat a produs o scadere cu 30% a volumului de munca pentru un centru de apel furnizat de oameni.
Asistent virtual Google
Asistentul Google nu va stocheaza datele fara permisiunea dvs. Pentru a stoca sunetul, puteti accesa Activitatea vocala si audio (VAA) si puteti activa aceasta caracteristica. Fisierele dvs. audio sunt trimise in cloud si utilizate de Google pentru a imbunatati performanta Asistentului Google, dar numai daca ati activat functia VAA.
Alexa de la Amazon
Asistentul virtual Alexa Amazon va asculta conversatia numai atunci cand folositi cuvantul de activare (cum ar fi Alexa, Amazon, Echo). Incepe inregistrarea conversatiei dupa apelul unui cuvant de trezire. Se opreste din ascultare dupa 8 secunde de tacere. Trimite conversatia inregistrata in cloud. Puteti sterge inregistrarea din cloud accesand „Alexa Privacy” din „Alexa”. Puteti opri Alexa sa va asculte conversatiile folosind functia „mute” a Alexa, dupa ce dezactivati dispozitivul, acesta nu va poate asculta chiar daca utilizati cuvintele de activare (cum ar fi Alexa).
Siri de la Apple
Apple nu inregistreaza sunetul dvs. pentru a imbunatati Siri, ci foloseste transcriptii. Trimite doar date importante pentru analiza, de exemplu, daca ii cereti lui Siri sa va citeasca mesajul, acesta nu va trimite mesajul in cloud, aparatul va citi direct mesajul fara interferenta serverului. Utilizatorii pot renunta oricand la aceasta functie, daca nu doresc ca Siri sa trimita transcrierile in cloud.
Comunicarea vocala poate reprezenta uneori comunicarea optima om-masina:
- Este convenabil: exista unele sectoare in care vocea este singura modalitate de comunicare posibila si, mai general, permite eliberarea ambelor maini si a vederii pentru a face o alta activitate in paralel sau ajutand persoanele cu dizabilitati.
- Este mai rapid: Vocea este mai eficienta decat scrierea pe o tastatura: putem vorbi pana la 200 de cuvinte pe minut, in opozitie cu 60 in cazul scrierii pe o tastatura. De asemenea, este mai natural, necesitand astfel mai putin efort (citirea unui text poate ajunge totusi la 700 de cuvinte pe minut).
- Asistentii virtuali economisesc mult timp prin automatizare: pot accesa intalniri sau pot citi stirile in timp ce consumatorul face altceva. De asemenea, este posibil sa solicitati asistentului virtual sa programeze intalniri, ajutand astfel la organizarea timpului. Proiectantii noilor planificatoare digitale au explicat ambitia pe care o aveau ca aceste calendare programeaza vieti, pentru a face consumatorul sa-si foloseasca timpul mai eficient prin procese de invatare automata, prin organizarea completa a timpului de lucru si a timpului liber. De exemplu, atunci cand consumatorul isi exprima dorinta de a programa o pauza, asistentul o va programa intr-un moment optim in acest scop (de exemplu intr-un moment al saptamanii in care esti mai putin productiv), cu obiectivul suplimentar pe termen lung de a fi capabil sa programeze si sa organizeze timpul liber al consumatorului, pentru a-i asigura o eficienta optima a muncii.
Interes perceput
Potrivit unui studiu recent din 2019, cele doua motive pentru utilizarea asistentilor virtuali pentru consumatori sunt utilitatea perceputa si bucuria perceputa. Primul rezultat al acestui studiu este ca atat utilitatea perceputa, cat si placerea perceputa au o influenta echivalenta foarte puternica pentru disponibilitatea consumatorului de a utiliza un asistent virtual.
Al doilea rezultat al acestui studiu a relevat urmatoarele:
- Calitatea continutului asigurat are o influenta foarte puternica asupra utilitatii percepute si o influenta puternica asupra placerii percepute.
- Atractivitatea vizuala are o influenta foarte puternica asupra placerii percepute.
- Automatizarea are o influenta puternica asupra utilitatii percepute.