In multe zone, schimbarile ecosistemelor par sa se intensifice. Acestea apar uneori brusc iar impactul lor este din ce in ce mai puternic. Organizatiile fie ele cu infiintare srl sau cu infiintare pfa vor trebui cu siguranta sa inoveze pentru a gasi noi modalitati de a creste si de a imbunatati productivitatea afacerii lor.
Luarea unor masuri pur operationale pe termen scurt nu mai pare suficienta: este esential sa regandim scopul organizatiei (viziunea) si cel mai bun mod de a-l realiza (strategia). Dar in fata unui mediu atat de incert, volatil si complex, ce viziune si strategie sa alegi? Si pentru ce viitor? O noua abordare pare necesara.
Planificarea scenariului: gandirea mai multor scenarii de viitoar posibile, mai degraba decat la unul singur
Aceasta abordare consta in:
- identificarea factorilor cheie de incertitudine legate de viitor;
- definiti mai multe viitoare posibile pe baza acestor factori;
- evalueaza riscurile si oportunitatile asociate fiecarui viitor.
Este o abordare de planificare dar, spre deosebire de metodele mai clasice mentionate mai sus, are avantajul de a introduce o reflectie asupra incertitudinii legate de viitor si de a gestiona planul strategic ca un portofoliu de optiuni actionabile in functie de scenariul care va aparea.
Abordarea „strategiei iterative”: o abordare inspirata de design
Aceasta abordare se indeparteaza de conceptul de planificare strategica clasica deoarece presupune ca situatia este atat de complexa incat este imposibil sa se intocmeasca un plan strategic clasic. Prin urmare, se bazeaza pe:
- experimentare pentru a valida dezirabilitatea, fezabilitatea si viabilitatea optiunilor strategice si
- iteratie pentru a converge cat mai repede spre cele mai bune alegeri, limitand in acelasi timp riscurile.
Consta in focalizarea pe nevoile clientilor, imaginarea diverselor modalitati de a le satisface si testa mai rapid si la costuri minime pentru a concentra, in timp, investitiile pe cele mai promitatoare idei.
Aceasta abordare face posibila adaptarea la un viitor emergent. In cazul aeronauticii, de exemplu, odata cu convergenta industriilor aeronautica, feroviara si auto, jucatorii vor trebui sa se adapteze treptat la o schimbare structurala in industriile lor fara a cunoaste configuratia finala a acestei structuri. In acest caz, o abordare iterativa a strategiei ar putea fi adecvata.
Asa-numita abordare „strategie deschisa”: o abordare „ de jos in sus ” mai degraba decat o abordare „ de sus in jos ”.
Abordarea clasica rezerva gandirea strategica pentru liderii care asteapta apoi ca organizatia sa se alinieze la deciziile luate, ceea ce ridica provocari pentru executia strategiei. In plus, complexitatea si evolutia rapida a mediului actual ingreuneaza doar cativa oameni (lideri) sa il interpreteze pentru a lua deciziile corecte. Asa-numita abordare „strategie deschisa”, deschide strategia catre intreaga organizatie, bazandu-se pe inteligenta colectiva pentru a:
- intelegeti mai bine mediul;
- fiti mai creativ in generarea de idei (crowd sourcing);
- implicati organizatia mai in amonte in strategie pentru a creste suportul angajatilor si a facilita astfel implementarea acesteia.
Regandirea viitorului pentru a va regandi afacerea
Aceste noi abordari ale strategiei ajuta astfel la reinventarea afacerii cuiva prin gandirea diferita asupra viitorului, in ciuda unui context incert, volatil si complex. Prin luarea in considerare a mai multor scenarii viitoare posibile, prin iterarea pentru a converge spre alegerile corecte, prin implicarea organizatiei pentru a intelege mai bine mediul, pentru a fi mai creativa in optiunile luate in considerare si pentru a implementa deciziile mai rapid.