Ce este infrastructura? Infrastructura este ansamblul de facilitati si sisteme fundamentale care sustin functionalitatea durabila a gospodariilor si a firmelor. Aceasta serveste o tara, oras sau alta zona, inclusiv serviciile si facilitatile necesare pentru functionarea economiei acestora.
Infrastructura este compusa din structuri fizice publice si private, cum ar fi drumuri, cai ferate, poduri, tuneluri, alimentare cu apa, canalizare, retele electrice si telecomunicatii (inclusiv conectivitate la internet si acces in banda larga).
In general, infrastructura a fost definita ca „suma unor componente fizice ale sistemelor interdependente care furnizeaza marfuri si servicii esentiale pentru a permite, sustine sau imbunatati conditiile sociale de viata” si pentru a mentine mediul inconjurator.
Mai ales in lumina transformarilor societale masive, necesare pentru atenuarea si adaptarea la schimbarile climatice, conversatiile contemporane cu privire la infrastructura se concentreaza frecvent asupra dezvoltarii durabile si a infrastructurii ecologice.
Recunoscand aceasta importanta, comunitatea internationala a creat o politica axata pe infrastructura durabila prin Obiectivele de dezvoltare durabila, in special obiectivul de dezvoltare durabila „Industrie, inovare si infrastructura”.
O modalitate prin care se clasifica tipurile de infrastructura este de a le privi ca pe doua tipuri distincte: infrastructura dura si infrastructura moale. Infrastructura dura se refera la retelele fizice necesare functionarii unei industrii moderne. Aceasta include drumuri, poduri, cai ferate etc.
Infrastructura moale se refera la toate institutiile care mentin standardele economice, de sanatate, sociale, de mediu si culturale ale unei tari.
Aceasta include programe educationale, statistici oficiale, parcuri si facilitati recreative, agentii de aplicare a legii si servicii de urgenta.
Ce este infrastructura? Originea lingvistica
Cuvantul infrastructura a fost folosit in franceza din 1875 si in engleza din 1887, insemnand initial „instalatiile care stau la baza oricarei operatiuni sau sistem”. Cuvantul a fost importat din franceza, unde a fost deja folosit pentru descrierea unui strat de material, aplicat ca sub-strat necesar inainte ca sinele de cale ferata sau pavajul construit, sa poata fi asezat deasupra acestuia.
Cuvantul este o combinatie a prefixului latin „infra”, care inseamna „dedesubt”, deoarece multe dintre aceste constructii sunt subterane (de exemplu, tuneluri, sisteme de apa si gaze si cai ferate) si cuvantul francez „structure”. Utilizarea de catre armata a termenului a capatat teren in Statele Unite dupa formarea NATO in anii 1940, iar pana in 1970 a fost adoptata de planificatorii urbani in sensul sau civil modern.
Clasificari
Un grup al Consiliului National de Cercetare al SUA din 1987 a adoptat termenul „infrastructura de lucrari publice”, referindu-se la:
“… moduri functionale specifice – autostrazi, strazi, drumuri si poduri; transport in masa; aeroporturi si cai de acces; alimentare cu apa si resurse de apa; gestionarea apelor uzate; tratarea si eliminarea deseurilor solide; generarea si transmiterea energiei electrice; telecomunicatii; managementul deseurilor periculoase – si sistemul combinat cuprins de aceste elemente modale. O intelegere a infrastructurii acopera nu numai aceste facilitati de lucrari publice, ci si procedurile de operare, practicile de gestionare si politicile de dezvoltare care interactioneaza impreuna cu cererea societatii si lumea fizica pentru a facilita transportul de persoane si marfuri, furnizarea de apa pentru baut si o varietate de alte utilizari, eliminarea in siguranta a deseurilor societatii, furnizarea de energie acolo unde este nevoie si transmiterea informatiilor in interiorul si intre comunitati.”
Societatea Americana a Inginerilor Civili publica un „Infrastructure Report Card” care reprezinta opinia organizatiilor cu privire la starea diverselor infrastructuri la fiecare 2-4 ani. Incepand din 2017, acestea clasifica 16 categorii, si anume aviatie, poduri, baraje, apa potabila, energie, deseuri periculoase, cai navigabile interioare, diguri, parcuri si recreere, porturi, cale ferata, drumuri, scoli, deseuri solide, tranzit si ape uzate. Statele Unite au primit un rating de „D +” pentru infrastructura lor.
Aceasta infrastructura imbatranita este rezultatul neglijarii guvernamentale si al finantarii inadecvate. Avand in vedere ca Statele Unite se pare ca isi vor actualiza infrastructura existenta, masurile durabile ar putea fi o consideratie a proiectarii, construirii si planurilor de operare.
Personala
O modalitate de a intruchipa infrastructura personala este sa ne gandim la aceasta in termeni de capital uman. Capitalul uman este definit de Encyclopedia Britannica ca „resurse colective intangibile detinute de indivizi si grupuri dintr-o populatie data”. Scopul infrastructurii personale este de a determina calitatea valorilor agentilor economici.
Acest lucru are ca rezultat trei sarcini majore. : sarcina reprezentantilor economici in procesul economic (profesori, forta de munca necalificata si calificata etc.); importanta infrastructurii personale pentru un individ (consumul de educatie pe termen scurt si lung) si relevanta sociala a infrastructurii personale. In esenta, infrastructura personala mapeaza impactul uman asupra infrastructurii, deoarece este legat de economie, crestere individuala si impact social.
Institutionala
Potrivit lui Gianpiero Torrisi, infrastructura institutionala face obiectul politicii economice si juridice. Se refera la gradul de tratament corect al datelor economice egale si determina cadrul in care agentii economici isi pot formula propriile planuri economice si le pot realiza in cooperare cu altii.
Materiala
Infrastructura materiala este definita ca „acele bunuri de capital imobile, necirculante, care contribuie in mod esential la producerea de bunuri si servicii de infrastructura necesare pentru a satisface cerintele fizice si sociale de baza ale agentilor economici”. Exista doua calitati distincte ale infrastructurilor materiale:
1) indeplinirea nevoilor sociale
2) productia in masa.
Prima caracteristica se refera la nevoile de baza ale vietii umane. A doua caracteristica este determinata de disponibilitatea bunurilor si serviciilor de infrastructura. Astazi, exista diverse materiale care pot fi utilizate pentru construirea infrastructurii. Cele mai raspandite sunt asfaltul, betonul, otelul, zidaria, lemnul, polimerii si compozitele.
Economica
Conform dictionarului de afaceri, infrastructura economica poate fi definita ca „facilitati interne ale unei tari care fac posibila activitatea comerciala, cum ar fi retelele de comunicatii, transport si distributie, institutiile financiare si sistemele de alimentare cu energie”.
Infrastructura economica sprijina activitatile si evenimentele productive. Aceasta include drumuri, autostrazi, poduri, aeroporturi, infrastructura pentru ciclism, retele de distributie a apei, sisteme de canalizare, instalatii de irigatii etc.
Sociala
Infrastructura sociala poate fi definita in general ca fiind construirea si intretinerea de facilitati care sprijina serviciile sociale.
Infrastructurile sociale sunt create pentru a spori confortul social si a promova activitatea economica. Acestea sunt scoli, parcuri si locuri de joaca, structuri pentru siguranta publica, instalatii de eliminare a deseurilor, spitale, zone sportive etc.
Activele de baza ofera servicii esentiale si au caracteristici monopoliste. Investitorii care cauta infrastructura de baza cauta cinci caracteristici diferite: venituri, volatilitate redusa a randamentelor, diversificare, protectie a inflatiei si potrivire pe termen lung a pasivului. Infrastructura de baza include toate principalele tipuri de infrastructura, cum ar fi drumurile, autostrazile, caile ferate, transportul public, alimentarea cu apa si gaze etc.
Ce este infrastructura? De baza
Infrastructura de baza se refera la caile ferate principale, drumuri, canale, porturi si docuri, telegraful diguri si terenuri. Consta din caracteristicile mai cunoscute si comune ale infrastructurii pe care le intalnim in viata noastra de zi cu zi (cladiri, drumuri, docuri etc.).
Aplicatii
Inginerie si constructii
Inginerii limiteaza in general termenul de „infrastructura” pentru a descrie mijloacele fixe care exista sub forma unei retele mari; cu alte cuvinte, infrastructura dura. Eforturile de a elabora definitii mai generice ale infrastructurilor s-au referit de obicei la aspectele de retea ale majoritatii structurilor si la valoarea acumulata a investitiilor in retele ca active.
O astfel de definitie din 1998 a definit infrastructura ca reteaua de active „in care sistemul in ansamblu este menit sa fie mentinut la nesfarsit la un standard de serviciu specificat prin inlocuirea si renovarea continua a componentelor sale”.
Aparare civila si dezvoltare economica
Planificatorii de aparare civila si economistii de dezvoltare se refera, in general, atat la infrastructura dura, cat si la infrastructura moale, inclusiv serviciile publice, cum ar fi scolile si spitalele, serviciile de urgenta, cum ar fi politia si stingerea incendiilor, si serviciile financiare de baza.
Notiunea de dezvoltare bazata pe infrastructura care combina investitiile pe termen lung in infrastructura de catre agentiile guvernamentale la nivel central si regional cu parteneriatele public-privat, s-a dovedit populara printre economistii din Asia (in special Singapore si China), Europa continentala si America Latina.
Militara
Infrastructura militara reprezinta cladirile si instalatiile permanente necesare pentru sprijinirea fortelor militare, indiferent daca acestea sunt stationate in baze, fiind desfasurate sau angajate in operatiuni. De exemplu, cazarmi, sedii, aerodromuri, facilitati de comunicatii, magazine de echipament militar, instalatii portuare si statii de intretinere.
Comunicatii
Infrastructura de comunicatii este canalul informal si formal de comunicare, retelele politice si sociale sau convingerile detinute de membrii unor grupuri particulare, precum si tehnologia informatiei, instrumentele de dezvoltare software.
In continuare se afla la baza acestor utilizari mai conceptuale ideea ca infrastructura ofera structura de organizare si sprijin pentru sistemul sau organizatia pe care o serveste, indiferent daca este un oras, o natiune, o corporatie sau un grup de oameni cu interese comune. Exemplele includ infrastructura IT, infrastructura de cercetare, infrastructura ocuparii fortei de munca si infrastructura turistica.
Ce este infrastructura? In lumea in curs de dezvoltare
Potrivit cercetatorilor de la Institutul de Dezvoltare de peste Mari, lipsa infrastructurii in multe tari in curs de dezvoltare reprezinta una dintre cele mai semnificative limitari ale cresterii economice si realizarii Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului (ODM). Investitiile si intretinerea in infrastructura pot fi foarte costisitoare, in special in zone precum tarile fara iesire la mare, rurale si cu populatie redusa, din Africa.
S-a sustinut ca investitiile in infrastructura au contribuit la mai mult de jumatate din performantele de crestere imbunatatite ale ale unost state africane, intre 1990 si 2005, iar investitiile sporite sunt necesare pentru a mentine cresterea si a combate saracia. Randamentele investitiilor in infrastructura sunt foarte semnificative, cu randamente in medie de treizeci pana la patruzeci la suta pentru investitiile in telecomunicatii (TIC), peste patruzeci la suta pentru producerea de energie electrica si optzeci la suta pentru drumuri.